14-01-2013

Κινηματογράφος : εκεί που φτιάχνονται τα όνειρα

HUGO : μια εκπληκτική ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε

«Αν ποτέ αναρωτιέσαι από που φτιάχνονται τα όνειρα, κοίτα γύρω σου: εδώ φτιάχνονται», λέει σε κάποια σκηνή της ταινίας ο Ζωρζ Μελιέ στο μικρό αγόρι. Και του δείχνει το ονειρεμένο του γυάλινο στούντιο.
Το «Hugo» είναι μια απερίγραπτα όμορφη ταινία που υμνεί την ομορφιά των ταινιών. Ελάτε να κατασκευάσουμε μια αφίσα για την ταινία του Μελιέ. Φανταστείτε, για μια στιγμή, έναν κόσμο χωρίς σινεμά. Χωρίς τον Melies, χωρίς τον Scorsese. Χωρίς τον αγαπημένο σας σκηνοθέτη, χωρίς την αγαπημένη σας ταινία, χωρίς την αγαπημένη σας κινηματογραφική στιγμή. Φανταστείτε έναν κόσμο χωρίς σκοτεινές αίθουσες, χωρίς ονειροπόλους στα καθίσματα και χωρίς φανταστικά ταξίδια στο πανί.
Φανταστείτε τώρα ότι είστε ο μόνος –η που μπορεί να σώσει τον κόσμο από μια τέτοια προοπτική. Το μόνο που πρέπει να κάνετε είναι να φτιάξετε το δεκάλογο υπεράσπισης του σινεμά. Δηλαδή, να γράψετε δέκα καλοφτιαγμένες αιτιολογικές προτάσεις που θα ξεκινούν με τη φράση «Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο γιατί…».
Βρείτε λοιπόν ακλόνητα επιχειρήματα και σώστε τον κόσμο από αυτή τη σκοτεινή προοπτική:

– Ο κινηματογράφος είναι εξωπραγματικός, γιατί δείχνει ονειρεμένα πράγματα.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί είναι ένας διαφορετικός τρόπος να λέμε ιστορίες και να μην βαριόμαστε ποτέ τα βιβλία.
 
Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, επειδή σε ψυχαγωγεί και σε διασκεδάζει.
 
– Ο κινηματογράφος δεν μπορεί να λείψει από τον κόσμο, γιατί μας προκαλεί (μερικές φορές) διάφορα συναισθήματα.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στους ανθρώπους, επειδή τους θυμίζει παλιά πράγματα.
 

 

– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί χωρίς τον κινηματογράφο, ο κόσμος δεν θα είχε φαντασία και δεν θα πίστευαν πολλοί ότι η φαντασία μπορεί να γίνει πραγματικότητα.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατίκάνει μικρούς και μεγάλους να χαίρονται που θα δουν τις ταινίες.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, διότι ξυπνάει τις ψυχές όλων μας και μας ταξιδεύει σε ένα κόσμο που όλα είναι μια μεγάλη φαντασία κάποιου.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, επειδή τον νιώθουμε σαν έναν πραγματικό κόσμο με περιπέτειες και δράσεις.
 

 

 

– Πιστεύω πως ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί παντού υπάρχουν μοναχικοί άνθρωποι που δεν έχουν κανένα και ο κινηματογράφος είναι η μόνη τους παρηγοριά.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, επειδή μας ταξίδευε με τις ταινίες ότι κι αν ήταν, είτε περιπετειώδεις είτε κωμωδίες.
 
– Ο κινηματογράφος είναι σημαντικός, διότι βοηθάει μερικούς ανθρώπους τώρα με την κρίση.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, διότι οι άνθρωποι θέλουν να πάρουν λίγο αέρα ή να ξεχάσουν αυτά τα κακά πράγματα που τους έχουν συμβεί.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απίστευτος και πρέπει να υπάρχει, γιατί μας ταξιδεύει σε διάφορους μαγικούς κόσμους.
 
– Πιστεύω ότι ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος, διότι βλέποντας ταινίες, βλέπεις διαφορετικές χώρες απ’ τη δική μας.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, επειδή προκαλεί έντονα συναισθήματα.
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος, γιατί μας βάζει σε μια περιπέτεια και μας ανοίγει «μυστικούς  κόσμους».
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, για να βλέπουν οι άνθρωποι τη φαντασία των σκηνοθετών.
 
– Ο κινηματογράφος είναι μια αξέχαστη εμπειρία, επειδή όταν μπαίνεις στην αίθουσα είναι τέλεια.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί όταν βλέπεις μια ταινία τα ξεχνάς όλα που έχεις στο μυαλό σου.
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί τα παιδιά πρέπει να εκπαιδεύονται με τις εκπαιδευτικές ταινίες.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί μας δένει με τους φίλους μας.
 
– Ο κινηματογράφος είναι απαραίτητος στον κόσμο, γιατί εκεί δημιουργούνται τα όνειρα.

 

 

 

Ο Georges Melies έζησε στο Παρίσι στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, κι ήταν ένας ταχυδακτυλουργός, ένας ζωγράφος, ένας μάγος της εικόνας.
Βάλτε τα δυνατά σας και ζωγραφίστε μια αφίσα για μια από τις ταινίες του.
Η αφίσα πρέπει να είναι πολύχρωμη όπως και οι ταινίες του Melies.

 

 Δείτε εδώ την αυθεντική ταινία του Μελιέ «ταξίδι στο φεγγάρι». Προσέξτε ! Το φιλμ γυρίστηκε το 1902 και χρωματίστηκε στο χέρι !

 

 

 

Δείτε τη διάσημη σκηνή με τον ηθοποιό που κρέμεται από το ρολόι του ουρανοξύστη από ταινία του Harold Lloyd. Είναι η σκηνή που βλέπουν τα δυο παιδιά στο σινεμά. Η ταινία γυρίστηκε το 1923 και έχει τίτλο  «Safety Last» :

 


 

Ακόμα αποτελεί μυστήριο αν ο Λόιντ κρέμονταν όντως από τους δείκτες του ρολογιού καθώς η αληθοφάνεια της ταινίας δεν αφήνει και πολλά περιθώρια αμφισβήτησης. Την άποψη αυτή ενισχύουν και τα ελλιπή τεχνολογικά μέσα της εποχής.

 

 

 

 

 

Στις πιο επικίνδυνες σκηνές, τον Λόιντ αντικαθιστούσε πάντως κασκαντέρ. Ψευδαίσθηση ή πραγματικότητα, ο Λόιντ κατάφερε να δημιουργήσει μία ανυπέρβλητη μορφή ως ένα Αγόρι που προσπαθεί για ένα καλύτερο αύριο, κρεμασμένος…απλά από ένα ρολόι.

 

 

Ο Μελιέ γοητεύθηκε από την ταινία των αδελφών Lumière, που έδειχνε την άφιξη ενός τρένου σε ένα σταθμό. Η ταινία γυρίστηκε το 1895. Οι θεατές, που δεν είχαν ξαναδεί σινεμά ποτέ τους, πετάγονταν από τις θέσεις τους καθώς νόμιζαν ότι το τρένο θα  έπεφτε πάνω τους :

Αλλά το πρώτο φιλμ που γυρίστηκε ποτέ, ήταν το 1878. Φαίνεται ένα άλογο με αναβάτη να καλπάζει. Δείτε το φιλμ εδώ :

 

Η ταινία του Σκορτσέζε, βασίστηκε στο βιβλίο «Η εφεύρεση του Ουγκό Καμπρέ» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Μπράιαν Σέλζνικ. Πρόκειται για μια εξαιρετική έκδοση που αξίζει να τη διαβάσει κάθε καλός φίλος του βιβλίου.

 

 

Αιτιολογικές προτάσεις

Αιτιολογική είναι η πρόταση με την οποία εκφράζουμε την αιτία για την οποία γίνεται κάτι ή δικαιολογούμε την άποψή μας. Εισάγονται δε με αιτιολογικούς συνδέσμους (γιατί,αφού,επειδή, καθώς) αλλά και με λέξεις ή φράσεις: μια και, μια που, κλπ.

 

Π. χ. Η Βασιλική επισκέπτεται τακτικά τη Θεσσαλονίκη, επειδή μένει εκεί η θεία της.

Ο Νίκος προστατεύει τα ζώα, γιατί σέβεται τα δικαιώματά τους στη ζωή.

Είναι εξαρτημένη πρόταση και τη χρησιμοποιούμε για να εντοπίσουμε την αιτία και για να υποστηρίξουμε με λογικά επιχειρήματα την άποψή μας.

Οι αιτιολογικές προτάσεις χωρίζονται από τις ανεξάρτητες με κόμμα.